Portal Ratusza Prawego Miasta

„Bracie, spójrz-no ku Bramie, czy król nie nadjeżdża…” te słowa z legendy o Lwach z Gdańskiego Ratusza znają (mam nadzieję), wszyscy Gdańszczanie…

Przepiękny portal z piaskowca, ukończony w roku 1768 zachwyca tak miejscowych jak i przyjezdnych.

Portal, jak portal, można powiedzieć, jeden z wielu w mieście… Przedstawia herb Gdańska z lwami, jako tzw. trzymaczami.

Różni się jednak od innych w mieście tym, że lew po prawej heraldycznej ma łeb zwrócony ku Bramie Długoulicznej (zwanej Złotą).

Wszyscy zgodnie podkreślają, opowiadając o portalu, że powstał na parę lat przed I rozbiorem Polski, co zresztą ukazuje data na portalu. Mówi się też, iż portal powstał w atmosferze napięć i zagrożenia dla Złotego Gdańska, że odwrócony łeb lwa symbolizuje wiarę Gdańszczan w interwencję króla. Króla polskiego.

Wymienia się przy tym nazwisko twórcy portalu. Daniel Eggerts, lub Eggertsen, czy też Eggersen.

Kim był?

Otóż był potomkiem szwedzkich emigrantów, jakich wielu było w mieście. Urodził się w Gdańsku w roku 1732, a więc w chwili tworzenia portalu był człowiekiem dojrzałym. Precyzję w posługiwaniu się narzędziami rzeźbiarskimi uzyskał u nie byle kogo, bo u samego Krzysztofa Strzyckiego (o tym mistrzu dłuta opowiem kiedy indziej). Po nauce u tego mistrza – przyjętym zwyczajem, wyjechał, by doskonalić swój warsztat. Szukał inspiracji w Rosji, Holandii, Szwecji – kraju przodków, Francji, Danii, i w Anglii.

O ile jednak w Rosji, Francji, Holandii czy Danii raczej próżno szukać jego dzieł, o tyle w Anglii mu się poszczęściło i zyskał pewną sławę.

Podczas 3-letniego tam pobytu stworzył w białym marmurze relief pt. „Ofiarowanie Ifigenii”. Dzieło to wystawiono w Towarzystwie Artystów Niezależnych w roku 1762 a już w następnym roku zyskało nagrodę londyńskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych.

Po tym sukcesie Daniel powrócił do Gdańska, w roku 1765. Natychmiast otrzymał od Rady duże zlecenie na wykonanie schodów i portalu Ratusza Głównego Miasta.

schody i portal ratuszowy

Gdańsk kochał się w alegoriach i symbolach i takiego też przedstawienia oczekiwano od mistrza Daniela. Dzieło miało zmuszać do zastanowienia, miało być niełatwe w odbiorze, acz miało oddawać w pełni nastroje w Ratuszu.

Mistrz Daniel z zadania wywiązał się znakomicie, co możemy podziwiać do dzisiaj.

Korzystałam z :

  1. „Historia Gdanska” t.III (1), red. Edmund Cieślak
  2. „Gdańsk – szwedzkie karty historii” Wojciech Łygaś
  3. „Zycie codzienne w Gdańsku” Maria Bogucka
  4. „Gdańskie Zabytki architektury do końca XVIII wieku” – Jacek Friedrich
Published in: on 10 grudnia 2009 at 21:15  Dodaj komentarz  

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: